Henk Muis (Schepencarrousel)

‘De schepencarrousel kan goed bij de geschiedenis van een haven passen. Sommige schepen horen echt bij bepaalde havens. Daarnaast zorgen onze schepen voor een soort reuring die bij sommige havens past.’

Sail 2010 © Robert Lagendijk

Sail 2010 © Robert Lagendijk


De Oude Houthaven verliest steeds meer de echte oude havenfunctie. Schippers kiezen voor andere havens en het aantal woonboten neemt toe, zeker nu een aantal steigers vol woonschepen – vanwege de nieuwbouw in de Houthavens, tijdelijk is verplaatst naar de Oude Houthaven. De tijdelijke bewoners raken echter gehecht aan deze nieuwe stek en willen eigenlijk niet meer terug. Openbare steigers worden toegeëigend met behulp van bloembakken, fietsen, tuinmeubelen en zelfs een glijbaan. De Schepencarrousel is een mooi initiatief dat juist het tijdelijk gebruik van een ligplaats stimuleert. Schippers en bewoners zijn enthousiast.

 

‘Wij streven ernaar om levend historisch erfgoed zichtbaar te maken en in beweging  te krijgen. Het gaat om markante schepen. Wij proberen schepen en ligplaatsen te matchen. Schepen kunnen zo van haven naar haven varen. Daar mogen ze dan drie maanden blijven liggen. Als schipper kun je op deze manier een heel jaar volplannen. Voor de havens en gemeentes is er de zekerheid dat de schepen na drie maanden wisselen. Voor de bewoners rond de havens is het leuke dat hun uitzicht iedere drie maanden verandert.’

 

Sail 2010 © Robert Lagendijk

Sail 2010 © Robert Lagendijk

‘Wij willen dat schippers het verhaal van hun schip presenteren. Dat doen ze door middel van informatieborden die wij laten maken en op de kade plaatsen. Daarop staat de historie van het schip. En als de schipper net boven het dek uitpiept, kun je hem natuurlijk ook nog wat vragen stellen.’

 

‘We hebben luxe motors, klippers, tjalken, sleepboten en heel veel meer. Ze zijn doorgaans rond de 90 jaar oud. Onze eisen: de schepen moeten verzekerd zijn, ze moeten er opgeruimd en mooi uit zien en de schipper moet bereid zijn het verhaal te vertellen. De boten zijn vaak van echte schippers, maar ook van gepensioneerden. En we hebben veel ZZP’ers in ons bestand. Die laatsten hebben bijvoorbeeld een klein bedrijfje aan boord. Onze schippers zijn mensen die het leuk vinden om op een schip te wonen, maar het ook mooi vinden om af en toe te verkassen. ‘

 

Sail 2010 © Robert Lagendijk

Sail 2010 © Robert Lagendijk

‘De schepencarrousel kan goed bij de geschiedenis van een haven passen. Sommige schepen horen echt bij bepaalde havens. Daarnaast zorgen onze schepen voor een soort reuring die bij sommige havens past.’

 

‘Wij proberen ook plaatsen aan te boren die nog niet echt als haven worden gebruikt. Als er schepen kunnen liggen, is dat leuk voor de mensen die er omheen wonen, maar het is ook belangrijk voor de sociale controle in zo’n gebied. En het kan goed zijn voor het toerisme.’

 

‘We zijn begonnen in Arnhem. We hebben daarna een tour georganiseerd in de hoop dat meer locaties zich zouden aanmelden. Nu hebben we zestien locaties door heel Nederland. Er doen tachtig schepen mee.’

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *